EMPAT PENUNGGANG MOTOSIKAL MAUT DALAM KEMALANGAN BERASINGAN


EMPAT penunggang motosikal maut dalam dua kemalangan berasingan di KM301.5 dan 302 Lebuhraya Kuala Lumpur-Seremban berhampiran Kajang, pagi tadi.

Ketua Polis Daerah Kajang Asisten Komisioner Ahmad Dzaffir Mohd Yusoff berkata, jarak lokasi dua kemalangan itu hanya kira-kira 500 meter dengan perbezaan masa 10 minit.

Menurutnya, dalam kemalangan pertama pada 2.20 pagi di KM302, dua penunggang motosikal maut apabila mangsa pertama berusia 16 tahun menghimpit dan melanggar belakang motosikal mangsa kedua, 26 tahun.

"Akibat pelanggaran itu, kedua-dua mangsa parah dan disahkan maut di lokasi kejadian, " katanya.

Katanya, dalam kejadian kedua jam 2.30 pagi di KM301.5, dua penunggang motosikal maut dalam kemalangan membabitkan sebuah kereta dan tujuh motosikal.

Dzaffir berkata, mangsa maut masing-masing lelaki berusia 23 tahun dengan seorang maut di lokasi kejadian, manakala seorang lagi mangsa yang parah disahkan meninggal dunia dalam perjalanan ke hospital.

"Kejadian berlaku apabila mangsa pertama yang menunggang Yamaha LC melanggar belakang sisi kanan Perodua Axia dipandu seorang lelaki di lorong kedua lebuh raya yang menyebabkan motosikal ditunggang hilang kawalan dan berpusing.

"Enam motosikal di laluan yang sama tidak sempat mengelak dan melanggar motosikal mangsa.

"Keempat- empat yang maut ditempatkan di Unit Forensik Hospital Serdang untuk bedah siasat, manakala tujuh mangsa cedera di rawat di hospital sama," katanya.

Katanya, kes disiasat mengikut Seksyen 41(8) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

0 comments: